Moda, trendy, zarządzanie. W poszukiwaniu inspiracji dla instytucji kultury.
Czego dotyczyło kolejne spotkanie w ramach cyklu?
W branży mody powszechnie wykorzystuje się inspiracje sztuką, filmem, muzyką i szeroko pojętą kulturą. Odwróciliśmy więc sytuacje i poszukaliśmy inspiracji dla instytucji kultury w modzie. Skupiliśmy się na trzech wątkach:
• Mood board – co nas inspiruje?
• Brand persona – dla kogo tworzymy?
• Instagram – o czym należy pamiętać?
Mood boardy, czyli tablice inspiracji to punkt wyjścia dla twórców i projektantów. Od tego zaczyna się prace nad kolekcją. Research obejmuje wizyty w muzeach, poszukiwanie zdjęć, fotografowanie otaczającej rzeczywistości. Następnie tworzy się układ zdjęć i ilustracji, który stanowi istotny punkt odniesienia oraz drogowskaz twórczy. Technika ta może być użyteczna również w innych działaniach, takich jak planowanie treści w mediach społecznościowych, tworzenie ekspozycji, czy realizacja projektów.
Brand persona to osoba, która jest naszym odbiorcą. Stworzenie takiej osoby, określenie jej cech demograficznych i psychograficznych, pomaga nam lepiej określić kto jest odbiorcą marki. Jest to kolejny etap procesu segmentacji. Zaleca się tworzenie nawet kilku różnych person i ich aktualizowanie, co kilka miesięcy. Proces ten jest również istotny w instytucjach kultury. Czy wiemy kto jest naszym odbiorcą i dlaczego przychodzi na wystawę, spektakl, lub organizowane wydarzenie?
Instagram jest jednym z najchętniej wykorzystywanych mediów społecznościowych w branży mody. Coraz więcej instytucji kultury i twórców również chętnie wykorzystuje serwis by dzielić się swoimi osiągnięciami i pozostawać w stałym kontakcie z odbiorcami. Obecność w serwisie to nie tylko odpowiedź na pytanie o to jakie treści tworzyć by przyciągać odbiorców, ale też odpowiedź na pytanie o to w jaki sposób organizować przestrzeń by odbiorcy chętnie tworzyli własne treści, które następnie udostępnią w ramach serwisu.
Kim był prelegent kolejnego spotkania?
Projektant i teoretyk mody. Od października 2020 roku zatrudniony na stanowisku asystenta w Instytucie Kultury na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie w 2019 roku uzyskał stopień doktora w dziedzinie nauk społecznych. W latach 2015-2021 brał udział w ponad dwudziestu konferencjach naukowych w tym w dwunastej edycji prestiżowej konferencji World Media Economics and Management Conference, która w 2016 roku odbyła się na Fordham University w Nowym Jorku. Od czerwca do września 2016 roku przebywał na Islandii, gdzie realizował projekt badawczy dotyczący zarządzania kreatywnością w branży mody w ramach grantu badawczego ze środków EEA Grants. W latach 2006-2012 studiował na kierunkach: zarządzanie kulturą oraz filmoznawstwo. Jest również absolwentem Krakowskich Szkół Artystycznych oraz Zespołu Szkół Odzieżowych nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, gdzie zgłębiał tajniki projektowania mody oraz krawiectwa. W 2013 roku otrzymał nagrodę Claude’a Bonucciego za debiutancką kolekcję „Malkontent” w prestiżowym konkursie Russian Silhoutte w Moskwie, a w 2020 roku został jednym z 60 laureatów w ramach programu „Stypendia Twórcze Miasta Krakowa”.
Spotkanie towarzyszyło premierze książki autorstwa dra Michała Wójciaka „Metafory mody. Zarządzanie marką autorską w kontekście przemian rynkowych – perspektywa projektantów”. Książkę można pobrać za darmo ze strony Wydawnictwa Attyka.
Kiedy odbyło się spotkanie?
11 maja (środa) 2022 o godzinie 12.00